Sjung inte 110 %

Min maestro myntade ett uttryck i början av hösten
"Sjung inte 110 %"
och i allmänhet tror jag vi lyckats leva upp till hans krav.
Vad det innebär?
Tja, 1) det är inte snyggt att sjunga starkare än vad man behärskar
2) det blir renare, och bättre körklang, om alla har kontroll på rösten, och det har man inte om man sjunger mer än 100 %.
Målet är att vi i våra starkaste fortefortissimo-stunder inte ska upp mer än på 99 % för att fortfarande ha kontroll och sjunga rent, tillsammans.
Detta säger han då idag, igen, men lik förbannat sitter Gasten bakom och ja, gastar. Som en stucken jävla gris. Och inte blir det bättre av att det vi sjunger går svinhögt och är lite halvkänsligt.
Hann inte med något snack med maestro om problemet idag, men innan konserten måste vi nog.. känns lite som att skvallra för fröken dock.
Men hursom är det roligt att ta tag i adventklassikerna igen. Ottos Advent, Gå Sion, Dotter Sion, Jerusalem, Hallelujahkören.. och flera toner sitter faktiskt kvar. Det är bra.

Annars då?
Träningsvärk.
I rumpmusklen. Något tog i måndags.

Cirkus Flytt på jobbet. Ny lokalplanering, så avdelningar flyttar ihop med sig själva, andra flyttar omkring, och jag ska också flytta på mig. Allt ska vara klart innan jul och det börjar kännas aningens rörigt.

Men bra mår jag.
Fy sjutton :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback